Per Yding Sørensen foreviget ved det skilt, som blev firmaets varemærke igennem næsten 20 år, hvor vi også arbejde med skære- borearbejde i beton, savklinger og borerøret signalerer gesjæften, ligesom kringlen ses på bagerens skilt. Logoet blev flere gange forsøgt stjålet af andre, som mente de kunne det samme, men idet vi havde mønsterbeskyttet det i varemærkedirektoratet, blev der nedlagt forbud mod at bruge det af andre. Skiltet blev i øvrigt tegnet af, nu afdøde, skiltemaler mm. Birk Laursen, der engang kommenterede tyveriforsøgene med: ”Man skal egentlig være stolt af, at andre ønsker at efterligne en”. Efter at Diamantskæreafdelingen blev afhændet, var det misvisende med det gamle logo, og da YDING A/S nu alene beskæftiger sig med byggeri, blev vort nuværende logo udarbejdet i samarbejde med Skiltecentret, hvor Niels Ole færdigtegnede det som det ser ud i dag. Med intet varer evigt, for i januar 2012 rettede Niels Ole skiltet til, så den fremover vil ses på byggepladserne med ”All Inclusive” på Nettogul baggrund. Det dækker det YDING A/S forsøger at være i dag, nemlig TOTALENTREPRENØR MED GULE PRISER.
Hos Yding A/S sætter vi en ære i at overholde indgåede aftaler!
Der var engang, men sandt er det, at der i Tjele Kommune blev afholdt erhvervsmesse, og at Yding A/S deltog gennem flere år. I 1986 vandt vi årets initiativtagerpris, for at have etableret en afdeling i virksomheden med Diamantskæring. Diamantskæring eller beton- boring og skæring er en teknik, hvorved man kan skære og bore i jernarmeret beton. På det tidspunkt var YDING eneste firma, i det meste af Midtjylland, som udøvede denne niche professionelt, og fik på den måde kontakter i det meste af landet. YDING A/S markerede sig flere gange ved at besidde det største værktøj, bl.a. et 1200 mm bor, den største væg sav som Østrigske TYROLIT havde leveret til Danmark og den største væg sav som Svenske DINAS havde leveret til Danmark, da YDING A/S erhvervede en af de første Wiresave blev skæredybden UBEGRÆNSET som vi reklamerede med, det er i øvrigt samme teknik der anvendes, når man skærer store klippeblokke ud i stenbrud. YDING A/S anvendte Wiresaven til at overskære et hotel i Silkeborg, hvor lydtransmission fra en Bowlingbane, generede roen i den anden ende af hotellet. Bygningen blev ganske enkelt skåret midt over fra kælder til kvist, så der kunne lægges en blød fuge med Sundolit bagstop, derved stoppede lyd overførelsen og husfreden var genoprettet. Se i øvrigt mere her på hjemmesiden, under NEDBRYDNING.
Det var året 1981, og man brugte stadig træ stillads mange steder, som her på Hedebakken, ved opførelse af en villa til byens senere borgmester Johannes Stensgaard. Og jo, selv om nogen hævder, at jeg ikke vil samarbejde med en socialdemokrat, er dette vist bevis på det modsatte. Jeg tror ikke noget byggeri er lykkedes uden at samarbejde, og samarbejde har gennem alle årene ført til mange gode og stærke kontakter, det var Jørgen Højlund som dengang var tømrermester, før Unik vinduer, jeg var undreentreprenør for Jørgen, lige som Bent og Erik, senere BE installationer.
Opmuring af villa på Hedebakken 1981
I 1986 var der rejsegilde på Afholdshotellet, og Preislers Plads var lidt af en udfordring som byggeplads.
Trapper mm. monteres på Afholdshotellet.
Engang havde et rigtigt murerfirma da selv byggekran, og nogle havde flere. Per Yding var ingen undtagelse, og det er et fantastisk hjælpemiddel, idet det minimerer kørslen inde på byggepladsen, og muliggør komprimering hvor der er lidt plads. Det krævede planlægning og tilladelser at lægge en kran ned, altså at pakke den sammen som her i indkørslen til Preislers plads.
En af de sidste bunkere der er bygget i nyere tid, er udført af YDING A/S, og ligger i nærheden af Ikast. Her pumpes beton, til en stører støbning. Per Yding Sørensen er personligt godkendt af forsvaret, til at arbejde på militære områder.
I 1989 - 1990 udførte YDING A/S sin hidtil største støbeopgave, en baneunderføring ved motorvejsbyggeriet mellem Onsild og Handest. En underføring er betegnelsen for en bro, der fører jernbanen under motorvejen. Denne ligger i engdraget ved Ølst, og bundforholdene var ret dårlige, der blev pilloteret ned i ca. 26 m, og med betonkonstruktionen dækket med sandpude, er den samlede byggehøjde over 30m. Her ses den afsluttende tildækning af underføringen med sand, derefter kunne entreprenørfirmaet SSS Simon S. Simonsen fortsætte sin entreprise med motorvejen.
Ramning af spundsvægge langs DSB banestrækningen nord for Hobro i engdraget ved Øls? Der er særlige sikkerhedskrav når der arbejdes i nærheden af jernbane, f. eks bliver der iværksat kørsel med nedsat hastighed i et givet antal dage, og indsættelse af en såkaldt banevagt. Har entreprenøren brug for længere tid, skal han selv afholde udgifter hertil og betale DSB. Dengang var det jo DSB, der sad på al jernbanedrift i Danmark, og det er tilsyneladende bekosteligt, at nedsætte hastigheden på et tog og gasse op igen for at indhente den uundgåelige forsinkelse. Banevagten var en DSB medarbejder, som blev udstationeret på pladsen i et lille skur, med madpakke, varmeapparat og telefon så han kunne varsles nogle min. før toget kom. Det var Per Aarslef i Århus som rammede for mig, hvilket de også har gjort for mig siden, på andre opgaver.
Anders Carlsen, senere konsulent i 3F Viborg, er ved at montere en fedtudskiller ved Tinghallens nye køkken, det er vist omkring 1986.
Udgravning til påslaget ved Shell Farm i Tjele i 1989, maskinføreren er Mogens Christensen, som i mange år var en meget respekteret gedfører, hos entreprenør Karsten Lund i Mollerup.
Det var en stor opgave, at bygge nyt råvarelager med påslag, som her for Shell Farm i Tjele. Shell Farm var god til at tildele lokale opgaver, både håndværkere og ikke mindst vognmænd nød godt af Shell Farm i mange år, indtil det blev solgt, til det der dengang hed KFK.
Tilfyldning til baneunderføringen i Øls,1990.
Ørum Fjernvarme får ny stålskorsten. YDING A/S støbte naturligvis fundamentet med nedbrød, også den gamle, som var muret op. Det var en god øvelse, idet der ikke var meget plads og ikke måtte ske ukontrolleret nedfald, nærmeste nabo er Ørum Skole.
Rejsegilde på Atriumgården i Ørum. Det første byggeri YDING A/S gennemførte på sin egen udstykning, og i øvrigt det første byggeri, som det nydannede Tjele Almennyttige Boligorganisation var medbygherre på. Ingerlise Brag var selskabets første formand og tidligere min regnelærer på Ørum Skole.
Typiske diamantskæreopgaver har været, at skære af skorstene som var for høje til, at kunne sprænges eller klippes ned. Det har foregået på bla. Vestkraft i Esbjerg og Studstrupværket i Randers og Ålborg. Det blev næsten lidt af et speciale for YDING A/S, som vist er det skærefirma i Danmark, der har skåret flest skorstene.
Indledende arbejder før nedskæring af skorsten på Studstrupværket, ca. 2004
Arbejdsplatform bliver kranet op og ned inden i skorstenen, som skæres indefra i ca. 3 m høje ringe, der efterfølgende kranes ned.
Der er lige så højt nedefra som oppefra, med det virker nu højest, set oppefra.
En betydelig del af at gennemføre store eller vanskelige skæreopgaver, er udholdenhed, både fysisk men også mentalt, og når opgaven lykkes er det svært at skjule tilfredsstillelsen ved arbejdet.
Nedskæringen på Vestkraft i Esbjerg nærmer sig sin afslutning. Det var lidt af en svendeprøve, at løse denne opgave, i første omgang mistede vi opgaven, på grund af prisen, med da landets største entreprenørfirma efterfølgende kastede håndklædet i ringen og opgav, måtte YDING sende en af sine bedste skærefolk, Erik Thomasen, og et par lærlinge, til Esbjerg for at gøre arbejdet færdigt.
Man fornemmer, at der er tale om ret store skorstene, sammenlignet med Pers varevogn. Faktisk er de støbte skorsten så store, at man kan køre ind og parkere i bunden af dem og nogle er store nok til, at der let kan parkeres 3-4 biler i sådan en fætter.
Arbejdsplatformen håndteres af en kran i passende størrelse, på Studstrupværket.
Så er arbejdsplatformen på plads nede i skorstenen, og skærearbejdet fortsætter, fotografen ønsker at være anonym, respekt- respekt.
Toppen af skorstenen kranes ned, den var lidt genstridig og fik tildelt hånenavnet ringmusklen.
For gods ordens skyld, vil jeg lige nævne, at det ikke er en af YDINGs folk, der er også ansat MÆND i andre firmaer.
Man behøver ikke kommenterer alt hvad man ser.
Når maskinen man står og SKAL bruge, endnu ikke er opfundet, må YDINGs folk selv træde til. Dette er et samarbejde mellem flere vidt forskellige personer, med hver deres kompetencer, der udtænker, fremstiller og samler en maskine, til slibning af væg elementer, der blev kasseret efter monteringen og bygningen skulle tages i brug.
De mange maskindele ser lidt overvældende ud, men de passede godt sammen, og funktionen var imponerende første gang vi prøvekørte, der var nu heller ikke tid til flere forsøg.
Et udvalg af komponenter til væg slibemaskinen, produceret af YDING A/S, 1997
Der er udskåret kiler i en skorsten før sprængningen, for at bestemme faldretningen. Se næste foto.
Første sprængning, se næste foto.
Anden sprængning sekunder senere.
Perfekt fald på Ålborg havn.
Detajltegning af siddehjørne, i varmtvandsbassinet, i Arden Svømmehal.
Yding A/S lægger flere hundrede m2 klinker og fliser hvert år. Kunden bestemmer hvordan, dette er blot et eksempel på alsidigheden, siddebassinet er i Arden Svømmehal, og efter tegningen på forrige billede, 2008.